Virtuele leeromgeving in de tandheelkunde

22-11-2017

14:00 uur

Agnietenkapel Oudezijds, Oudezijds Voorburgwal 229-231, Amsterdam

VR as innovation in dental education - Validation of a virtual reality environment: collecting evidence ‘on-the-fly’ during development and implementation

Ilse de Boer

Prof. dr. Paul Wesselink en copromotor: dr. Marjoke Vervoorn

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA)

Tandheelkunde

Promotie

In het tandheelkundig onderwijs is een toenemende behoefte om oplossingen te bieden voor schaarsten in het onderwijsmateriaal, zoals voldoende getrokken tanden en kiezen met juiste pathologie en patiënten met een behandelbehoefte die aansluit bij wat de studenten dienen te oefenen om af te studeren als competent tandarts. Ilse de Boer beschrijft in haar proefschrift zowel de ontwikkeling en evaluatie van virtuele tanden en kiezen voor de behandeling van virtuele patiënten als de evaluatie en validatie van de aannames die zijn gedaan voorafgaand aan de ontwikkeling van de Moog Simodont dental trainer. De Simodont biedt een volledig virtuele leeromgeving waarin virtuele patiënten kunnen worden behandeld. De Boer laat met haar onderzoek zien dat het gebruik van driedimensionaal beeld een meerwaarde heeft voor de gebruiker als het gaat om beleving en prestatie ten opzichte van tweedimensionaal beeld. Ook de aanwezigheid van (het gevoel van) weerstand (de krachtenterugkoppeling) is noodzakelijk om te presteren bij een opdracht die fijnmotorische vaardigheden vraagt. Tot slot beschrijft De Boer de 'on-the-fly' methodiek, die is toegepast gedurende alle onderzoeken, het proces van innoveren, implementeren en verzamelen van wetenschappelijk bewijs in een academische omgeving gedurende lopend onderwijs.

Download het proefschrift