Veelgestelde vragen (FAQ)

  1. Waarom valt mijn behandeling niet onder dit project? 
  2. Hoe lang duurt het maken van een behandelplan en wat gebeurt er dan? 
  3. Waarom kan ik niet vandaag al langskomen? 
  4. Hoe lang loopt dit project? 
  5. Mogen jullie mij wel vragen of ik een groene stip heb op mijn stadspas? 
  6. Waarom is de Amsterdamse stadspas met groene stip een voorwaarde? 
  7. Hoe kan ik een Amsterdamse stadspas met groene stip aanvragen?
  8. Waarom is ACTA niet eerder gestart met dit project? 
  9. Waarom is er een einddatum aan het project? 
  10. Waaruit betaalt ACTA de kosten? 
  11. Wie kunnen we interviewen over dit project?
  12. Hoe kan ik meer informatie krijgen? 
  13. Worden kosten voor vervoer en parkeren ook vergoed?

1. Waarom valt mijn behandeling niet onder dit project?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom uw behandeling niet onder het project valt.
Uw behandeling is te complex om over te laten aan studenten, hoewel zij altijd onder behandeling van een ervaren tandarts werken.
Uw behandeling is een specialistische behandeling en die behandelingen vallen buiten het project. De specialistische behandelingen worden gedaan in de stafklinieken.
U bent niet in het bezit van een Amsterdamse stadspas met een groene stip.
Er staat een rekening open van een eerder consult of behandeling. Rekeningen van voor de start van het project (25-02-2019) moeten eerst worden voldaan.
2. Hoe lang duurt het maken van een behandelplan en wat gebeurt er dan?
Een student onderzoekt uw gebit en maakt een analyse van de situatie, onder deskundige begeleiding. Dan maakt hij een behandelplan, dat ook door een gediplomeerde tandarts wordt gecontroleerd. Daarna wordt gekeken of de behandelingen door een student kunnen worden uitgevoerd. Als dat niet het geval is, valt uw behandeling niet onder dit project en wordt u doorverwezen naar een andere tandarts.

empty3. Waarom kan ik niet vandaag al langskomen?
We doen onze uiterste best om afspraken op korte termijn te maken, dat is ook in ons belang. ACTA heeft een beperkt aantal tandartsstoelen, dus we kunnen niet onbeperkt patiënten ontvangen.
empty
4. Hoe lang loopt dit project?
Het project start in februari 2019 en loopt maximaal 1 jaar. Het is een experiment. We beginnen in februari 2019 met het bellen van potentiële deelnemers. Na elke stap in het project, evalueren we de ervaringen en nemen we die mee naar de volgende stap. Vooraf is bijvoorbeeld niet te onderzoeken hoeveel patiënten voor dit project in aanmerking komen.

empty5. Mogen jullie mij wel vragen of ik een groene stip heb op mijn stadspas?
U kunt zelf besluiten of u de vraag wilt beantwoorden. U bent niet verplicht te antwoorden op de vraag. Wij mogen u dat vragen omdat de vraag een duidelijk doel heeft, een groene stip is een voorwaarde voor deelname.
empty
6. Waarom is de Amsterdamse stadspas met groene stip een voorwaarde?
Amsterdammers met een stadspas krijgen een groene stip op hun pas als zij een laag inkomen hebben en weinig vermogen. Het kan zijn dat ze vanwege de kosten weinig of niet naar de tandarts gaan. Misschien hebben zij wel tandheelkundige zorg nodig en die willen wij hen graag bieden. Als blijkt dat deze Amsterdammers zich willen laten behandelen, lossen wij in een keer twee problemen op: onze studenten krijgen de kans om meer ervaring op te doen en meer Amsterdammers krijgen een gezond gebit.

7. emptyHoe kan ik een Amsterdamse stadspas met groene stip aanvragen?
Meer informatie over deze stadspas, de voorwaarden en het aanvraagfomulier kunt u vinden op de website van de gemeente

empty8. Waarom is ACTA niet eerder gestart met dit project?
Dit project is ontstaan toen bleek dat studenten meer praktijkervaring nodig hadden. Om als tandarts goed aan de slag te gaan, hebben studenten meer ervaring met behandelingen nodig dan ACTA ze nu kan bieden.

empty9. Waarom is er een einddatum aan het project?
Het is nodig om dit project te evalueren. Daarna kan ACTA beslissen over de vervolgstappen. Hoeveel patiënten kunnen we met dit project behandelen? Hebben we voldoende tandartsstoelen? Voldoende studenten voor de behandeling en docenten voor de begeleiding? De antwoorden op deze en meer vragen zijn de basis om te besluiten wat het vervolg is van dit project.
empty
10. Waaruit betaalt ACTA de kosten?
ACTA wordt gefinancierd door twee ministeries: het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Die financiën zijn bedoeld voor de opleiding. Onderdeel van de opleiding is ervaring opdoen met het behandelen van patiënten. Dus de kosten voor behandeling worden betaald met het geld dat ACTA krijgt voor de opleiding, van de belastingbetaler via de ministeries.
empty
11. Wie kunnen we interviewen over dit project?
Dyonne Broers, directeur zorg, leidt dit project. Zij is per mail te bereiken via: projectmondzorg.2019@acta.nlemptyempty

12. Hoe kan ik meer informatie krijgen?

Voor meer informatie kunt u bellen met (06) 381 65 829. Dit telefoonnummer is speciaal voor vragen over dit project.

empty13. Worden kosten voor vervoer en parkeren ook vergoed?
Vervoer naar ACTA wordt niet vergoed door dit project. ACTA is goed te bereiken met het openbaar vervoer. Per auto is ACTA ook goed bereikbaar en er is parkeergelegenheid, maar die is kostbaar.