Als de zorg anders loopt dan verwacht

Het kan gebeuren dat u niet tevreden bent over onze zorg of dat uw ervaring anders is dan verwacht. Het is fijn dat u dan de moeite neemt om uw klacht bij ons te melden. Dan kunnen we samen met u zoeken naar een oplossing. Daarnaast kunnen we de kwaliteit van onze zorgverlening zo blijven verbeteren.
 
Bespreek uw klacht
Wanneer u niet tevreden bent, praat dan eerst met de betrokken persoon. Een goed gesprek werkt vaak het beste. Er kan sprake zijn van een misverstand of misschien was een uitleg onduidelijk. Samen met de betrokken persoon kunt u een eventueel misverstand uit de wereld helpen of samen al zoeken naar een oplossing. Als wij niet op de hoogte zijn van uw onvrede, kunnen we ook niet samen met u naar een oplossing zoeken. Daarnaast geeft u ons direct de mogelijkheid de zorg te verbeteren. Tips en complimenten zijn ook welkom.

Tips voor het bespreken van klachten

Omdat het bespreekbaar maken van een klacht moeilijk kan zijn, kunnen de volgende tips u helpen.

  • Reageer zo snel mogelijk. Hoe eerder uw probleem is opgelost, hoe beter;
  • Maak een aparte afspraak en geef vooraf aan waarover u wilt praten;
  • Schrijf vooraf op waarover u het precies wilt hebben. Bedenk alvast wat u wilt bereiken, bijvoorbeeld excuses of uitleg;
  • Neem iemand mee als u daar behoefte of steun aan heeft. Meld dit van tevoren aan de betreffende zorgverlener;
  • Probeer open te staan voor wat de betrokken zorgverlener u vertelt. Het is anders moeilijk om samen een oplossing te vinden. Geef hem of haar ook de gelegenheid om een mening te geven of zaken te verduidelijken;
  • Blijf tijdens het gesprek zo zakelijk mogelijk. Het lost vaak weinig op als de emoties hoog oplopen. Wel kan het helpen om de betrokken zorgverlener te vertellen wat het met u gedaan heeft;
  • Bespreekt u uw klacht liever eerst met de klachtenfunctionaris? Of bent u niet tevreden na het bespreken van de klacht met de zorgverlener? Dan kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris.

Klacht indienen

Komt u er toch samen niet uit, neem dan contact op met de onafhankelijke klachtenfunctionaris van ACTA, SBT en Hogeschool Inholland:

De klachtenfunctionaris neemt zo spoedig mogelijk contact met u op om uw klacht  te bespreken.

Opmerking, compliment of tip?
Ook voor opmerkingen, complimenten of tips kunt u bij de klachtenfunctionaris terecht via bovenstaande contactgegevens.

Klachtenregeling

ACTA heeft ook een klachtenregeling. Die kunt u hier downloaden: klachtenregeling