Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over de inschrijving bij ACTA? Kijk dan eerst op deze webpagina; wellicht dat het antwoord op uw vraag hier al tussen zit.

Onderwerpen

1. Kan ACTA ook mijn tandarts worden?
2. Zijn behandelingen bij  ACTA gratis?
3. Is het bleken van tanden mogelijk bij ACTA en wat zijn de kosten?
4. Kan ik bij u voor mondhygiëne terecht?
5. Ik zou gebeld worden voor een behandeling, maar ik heb nog niets gehoord.
6. Hoe vaak moet ik komen voordat ik ben afbehandeld?
7. Krijg ik garantie op een behandeling?
8. Ik wil een (nieuwe) prothese. Kan ik hiervoor bij ACTA terecht?
9. Kan ik in termijnen betalen?
10. Word ik direct op de eerste afspraak behandeld?
11. Ik wil absoluut niet door studenten behandeld worden.
12. Ik wil niet door een vrouw/man worden behandeld.
13. Wordt mijn behandeling bij ACTA door mijn verzekering vergoed?
14. Moet ik contant betalen?
15. Kan ik contant betalen?
16. Er moet wat aan mijn gebit gebeuren, maar ik ben bang voor de tandarts.
17. Ik heb pijn maar mijn eigen tandarts is er niet. Kunt u me helpen?
18. Ik ben bij ACTA geweest, maar ik weet niet wat het plan nu verder is.
19. Ik heb niets meer ACTA gehoord. Wat nu?
20. Ik heb een pijnklacht, maar geen vaste tandarts. Wat kan ik doen?
21. Ik ben niet verzekerd en ik heb geen geld. Kan ik wel patiënt worden?
22. Ik ben niet verzekerd en ik heb geen geld, maar wel pijn. Kan ik bij u terecht?
23. Vanaf welke leeftijd kan ik bij ACTA terecht voor tandheelkundige zorg voor mijn kindje?
24. Mijn kind wordt voor behandeling naar jullie verwezen.
25. Kan mijn tandarts röntgenfoto’s/gegevens naar u mailen?
26. Ik heb een nieuwe tandarts. Wilt u mijn gegevens opsturen?
27. Ik heb een tand die verkleurd is. Is daar wat aan te doen?
28. Ik ben onlangs bij u geweest. Maar ik ben niet tevreden.
29. Door mijn medische problemen wil/kan mijn tandarts mij niet (meer) behandelen.
30. Ik ben bij u geweest voor een (GGD) advies. Wilt u het verslag naar mij toesturen?

Staat uw vraag er niet tussen? 
Vul dan ons digitale formulier in.
Of neem contact op met de dienst
Afspraken & Informatie (A&I).

1. Kan ACTA ook mijn tandarts worden?
Ja, bij ACTA kunt u terecht voor uw tandheelkundige zorg. Lees meer via zorg bij ACTA.

2. Zijn behandelingen bij  ACTA gratis?
Nee, bij ACTA betaalt u voor de behandelingen. U ontvangt wel een korting bij behandeling door studenten die worden opgeleid tot tandarts of mondhygiënist. Voor specialistische tandheelkundige zorg door een tandarts of specialist betaalt u ons normale tarief. Lees meer via tarieven.

3. Is het bleken van tanden mogelijk bij ACTA en wat zijn de kosten?
Ja, u kunt uw tanden bij ons laten bleken. De kosten van het bleken zijn afhankelijk van het aantal tanden en kiezen dat u wilt laten bleken. Ook de techniek die wordt gebruikt heeft invloed op de kosten.

  • U bent patiënt bij ACTA. Overleg met uw behandelaar welke mogelijkheden er zijn en welke daarbij behorende kosten.
  • U heeft een eigen vaste tandarts buiten ACTA. Het bleken van uw tanden is alleen mogelijk met een verwijzing van uw eigen vaste tandarts. Nadat de dienst Afspraken & Informatie (A&I) de verwijsbrief heeft ontvangen, neemt A&I contact met u op om een afspraak te plannen. Tijdens de afspraak wordt u geïnformeerd over de mogelijkheden en de daarbij behorende kosten. Uw tandarts kan röntgenfoto’s en/of gegevens mailen naar ACTA op uw verzoek via verwijzing@acta.nl.

4. Kan ik bij u voor mondhygiëne terecht?
Ja, u kunt bij ACTA voor mondhygiëne terecht. Er zijn vier mogelijkheden:

1. U bent patiënt bij ACTA en uw behandelaar voert zelf uw gebitsreiniging uit. Overleg met uw behandelaar wat de mogelijkheden zijn.
2. U bent patiënt bij ACTA en uw behandelaar plaatst u op de oproeplijst voor gebitsreinigingen. Overleg met uw behandelaar wat de mogelijkheden zijn.
3. U heeft een eigen vaste tandarts buiten ACTA. ACTA hoeft niet uw eigen tandarts te zijn.  Maak via de dienst Afspraken & Informatie een aannameafspraak. Geef bij het maken van de afspraak aan dat u een eigen tandarts heeft en specifiek voor mondhygiëne bij ACTA onder behandeling genomen wilt worden. Lees meer via mondhygiëne.
4. U heeft nog geen vaste tandarts. U kunt mogelijk bij ACTA patiënt worden.  Zonder eigen vaste tandarts kunt u bij ACTA niet terecht voor mondhygiënische behandelingen. Maak via de dienst Afspraken & Informatie (A&I) een afspraak voor een aannameconsult. Geef bij het maken van de afspraak aan dat u geen eigen tandarts heeft en u zich als patiënt voor de tandarts en de mondhygiënist wilt inschrijven. Lees meer via aannameconsult.

5. Ik zou gebeld worden voor een behandeling, maar ik heb nog niets gehoord.
Neem contact op met de dienst Afspraken & Informatie (A&I). De dienst A&I kan u gerichter helpen als u de volgende informatie bij de hand heeft:

1. Indien u al patiënt bent bij ACTA (zie uw afsprakenkaart)
    a. uw patiëntnummer
    b. de naam van de behandelaar
2. Indien u bent verwezen
    a. de datum dat u de verwijsbrief heeft verstuurd
    b. de reden van verwijzing

Als de medewerker A&I uw vraag niet kan beantwoorden, zorgt hij/zij dat uw behandelaar of een deskundige contact met u opneemt.

6. Hoe vaak moet ik komen voordat ik ben afbehandeld?
Dit is afhankelijk van uw persoonlijke zorgbehoefte. Uw behandelaar kan u hierover informeren tijdens uw bezoek bij ACTA.

7. Krijg ik garantie op een behandeling?
Op werk met levend materiaal wordt geen garantie gegeven. Uw huisarts geeft bijvoorbeeld ook geen garantie. Natuurlijk kunt u altijd contact opnemen met uw behandelaar als u een opmerking, suggestie of een klacht heeft. Het probleem wordt dan in alle redelijkheid gewogen en zorgvuldig beoordeeld. Kijk voor meer informatie bij opmerkingen, suggesties of klachten.

8. Ik wil een (nieuwe) prothese. Kan ik hiervoor bij ACTA terecht?
Bij ACTA kunt u terecht voor een prothese als dat in uw geval een passende behandeling is.

1. U bent patiënt bij ACTA. Overleg met uw behandelaar of een prothese in uw persoonlijke situatie een juiste keuze is.
2. U heeft een eigen vaste tandarts buiten ACTA. Vraag uw eigen tandarts om een verwijsbrief. Nadat de dienst Afspraken & Informatie (A&I) uw verwijsbrief heeft ontvangen, neemt A&I contact met u op om een afspraak te plannen. Lees meer via specialistische behandeling.
3. U heeft nog geen tandarts. U kunt mogelijk bij ACTA patiënt worden. Zonder eigen vaste tandarts kunt u bij ACTA niet terecht voor behandelingen. Maak via de dienst Afspraken & Informatie een afspraak voor een aannameconsult. Geef bij het maken van de afspraak aan dat u geen eigen tandarts heeften dat u de mogelijkheden wilt bespreken voor een prothese. Lees meer via afspraak maken.   
 
9. Kan ik in termijnen betalen?
Nee, u betaalt het volledige factuurbedrag in één keer. ACTA adviseert u om bij uw ziektekostenverzekeraar na te vragen welke kosten worden vergoed en welke kosten voor eigen rekening zijn. U kunt hiervoor het Informed Consent gebruiken. Lees meer over betalen van uw behandeling(en). Rekeningen worden tweewekelijks verzonden. Heeft u de betalingstermijn overschreden, dan wordt een incassoprocedure ingezet. De extra kosten van de incassoprocedure worden bij u in rekening gebracht. Let op: per 1 juli 2012 is een wetswijziging voor het betalen (vergoeding) van buitengerechtelijke incassokosten in werking getreden.

10. Word ik direct op de eerste afspraak behandeld?
Nee, u wordt vrijwel nooit direct op de eerste afspraak behandeld. Eerst stelt de behandelaar vast welke zorgbehoefte bij u bestaat. Daarnaast wordt vastgesteld of uw zorgwensen passen binnen de dienstverlening  van ACTA. Vervolgens worden de behandelmogelijkheden - in samenspraak met u - vastgesteld. Nadat u akkoord bent gegaan met een voorgesteld behandelplan (Informed Consent), volgen de behandelafspraken.

11. Ik wil absoluut niet door studenten behandeld worden.
In beginsel is ACTA een opleidingsinstituut. We kunnen dus onmogelijk toezeggen dat u niet door studenten wordt behandeld.

12. Ik wil niet door een vrouw/man worden behandeld.
U kunt geen voorkeur opgeven voor het geslacht van uw behandelaar. ACTA kan niet voldoen aan dit verzoek. Wij adviseren u om een tandarts buiten ACTA te zoeken.

13. Wordt mijn behandeling bij ACTA door mijn verzekering vergoed?
U kunt met uw vragen over de vergoeding van uw behandeling door uw zorgverzekeraar terecht bij uw eigen zorgverzekeraar. ACTA doet geen uitspraak over de te ontvangen vergoeding. Vergoedingen zijn namelijk afhankelijk van uw zorgverzekeraar en de aanvullende verzekering op uw basisverzekering.

14. Moet ik contant betalen?
Nee, contant betalen is zelfs niet mogelijk. U kunt de factuur voldoen door:

1. de acceptgiro in te vullen en af te leveren bij uw ban;
2. de acceptgiro via internetbankieren in te vullen en te verzenden;
3. als het voorgaande niet mogelijk is, kunt u een pinbetaling uit voeren bij de Centrale Balie in ACTA Amsterdam of aan de balie in de vestiging van ACTA Almere. U dient vervolgens zelf een declaratie in bij uw verzekeraar.

15. Kan ik contant betalen?
Contant betalen is niet mogelijk. Tweewekelijks worden de facturen inclusief een acceptgiro verstuurd. U kunt de factuur voldoen door:

1. de acceptgiro in te vullen en af te leveren bij uw ban;
2. de acceptgiro via internetbankieren in te vullen en te verzenden;
3. als het voorgaande niet mogelijk is, kunt u een pinbetaling uit voeren bij de Centrale Balie in ACTA Amsterdam of aan de balie in de vestiging van ACTA Almere.

16. Er moet wat aan mijn gebit gebeuren, maar ik ben heel erg angstig/bang voor de tandarts.
Met verwijzing van uw eigen tandarts, huisarts of specialist kunt u mogelijk terecht bij de Stichting Bijzondere Tandheelkunde (SBT). Meer informatie vindt u  op de website van SBT.

17. Ik heb pijn, maar mijn eigen tandarts is er niet. Kunt u me helpen?
Wij kunnen (mogen) u niet behandelen. Als uw eigen tandarts niet voor vervanging heeft gezorgd, kunt u:

  • in de regio Amsterdam bellen naar het Tandarts Bemiddelingbureau (TBB)  via (020) 303 4500. Via dit nummer ontvangt u het adres voor spoed - en pijnklachten.
  • in de regio Almere bellen met de vervanger van uw eigen tandarts. 

18. Ik ben bij ACTA geweest, maar ik weet niet wat het plan nu verder is.
Neem contact op met de dienst Afspraken & Informatie (A&I). Zij staan u zo goed mogelijk te woord en zullen proberen u verder te helpen. De dienst A&I kan u beter te woord staan als u de volgende informatie bij de hand heeft:

1. uw patiëntnummer (zie uw patiëntenkaart)
2. de naam van de behandelaar

Als de medewerker uw vraag niet kan beantwoorden, zorgt hij/zij ervoor dat uw behandelaar of een deskundige contact met u opneemt.

19. Ik heb niets meer van ACTA gehoord. Wat nu?
Neem contact op met de dienst Afspraken & Informatie (A&I). De dienst A&I kan u gerichter helpen als u de volgende informatie bij de hand heeft:

1. uw patiëntnummer (zie uw patiëntenkaart)
2. de naam van de behandelaar

Neem voor de zekerheid uw contactgegevens door met de A&I medewerker. Als deze uw vraag niet kan beantwoorden, zorgt hij/zij ervoor dat uw behandelaar of een deskundige contact met u opneemt.

20. Ik heb een pijnklacht, maar geen vaste tandarts. Wat kan ik doen?
Er zijn twee mogelijkheden:

1. U kunt na overleg mogelijk terecht bij de polikliniek van ACTA. Neem contact op via de dienst Afspraken & Informatie.
2. U wordt verwezen naar het Tandarts Bemiddelingbureau (TBB) te bereiken via (020) 570 38 41. U ontvangt het adres voor spoed - en pijnklachten.

21. Ik ben niet verzekerd en ik heb geen geld. Kan ik wel patiënt worden?
Nee, u kunt helaas geen patiënt worden bij ACTA. Mogelijk kunt u voor financiële ondersteuning terecht bij de Sociale Dienst van uw gemeente.

22. Ik ben niet verzekerd en ik heb geen geld, maar wel pijn. Kan ik bij u terecht?
Nee, u kunt helaas niet bij ACTA terecht. Voor acute pijn kunt u terecht bij het Tandarts Bemiddelingbureau (TBB) te bereiken via (020) 570 38 41. Via dit nummer ontvangt u het adres voor spoed - en pijnklachten.

23. Vanaf welke leeftijd kan ik bij ACTA terecht voor tandheelkundige zorg voor mijn kindje?
Uw kind kan al vanaf 2 jaar voor reguliere tandheelkundige zorg bij Kindertandheelkunde onder behandeling genomen worden. Op verwijzing van uw eigen tandarts geldt geen leeftijdsgrens. 

  • Uw kind heeft nog geen tandarts. Uw kind kan vanaf 2 jaar terecht bij ACTA voor reguliere tandheelkundige zorg. U kunt een afspraak maken via de dienst Afspraken & Informatie.
  • Uw kind heeft al een vaste tandarts buiten ACTA. Vraag uw eigen tandarts om een verwijsbrief. Nadat de dienst Afspraken & Informatie (A&I) uw verwijsbrief heeft ontvangen, neemt de dienst A&I contact met u op om een afspraak te plannen.
  • Uw tandarts kan röntgenfoto’s en/of gegevens mailen naar ACTA op uw verzoek via verwijzing@acta.nl.

Lees meer over kindertandheelkunde.

24. Mijn kind wordt voor behandeling naar jullie verwezen.
Als uw kind is verwezen naar ACTA, dan kunt u daarvoor een afspraak maken via de dienst Afspraken & Informatie. Daarbij geldt geen leeftijdsgrens. Voor reguliere zorg, waarbij ACTA de tandarts van uw kind wordt kunt zich aan melden. Voor deze reguliere zorg kan uw kind vanaf tweejarige leeftijd bij ACTA terecht. Lees meer over kindertandheelkunde.

25. Kan mijn tandarts röntgenfoto’s/gegevens naar u mailen?
Ja, uw tandarts kan op uw verzoek röntgenfoto’s en/of gegevens mailen naar ACTA via verwijzing@acta.nl.

26. Ik heb een nieuwe tandarts. Wilt u mijn gegevens opsturen?
Een patiëntdossier wordt uitsluitend naar het laatst gelegitimeerde adres verzonden. Dit houdt in dat uw dossier alleen op uw verzoek naar het adres in ons patiëntensysteem wordt verstuurd. Ook kunt u het dossier zelf ophalen met uw geldige legitimatie. ACTA kan op uw verzoek röntgenfoto’s en/of gegevens mailen naar uw tandarts. Dien uw verzoek twee á drie weken voor uw afspraak bij uw nieuwe tandarts in, zodat uw nieuwe tandarts de gegevens op tijd ontvangt. Dit in verband met de administratieve afhandeling.

27. Ik heb een tand die verkleurd is. Is daar wat aan te doen?
Een verkleurde tand kan zeer waarschijnlijk verholpen worden.

1. U bent patiënt bij ACTA. Vraag aan uw behandelaar wat uw mogelijkheden zijn.
2. U heeft een eigen vaste tandarts buiten ACTA. Vraag uw eigen tandarts om een verwijsbrief. Nadat de dienst Afspraken & Informatie (A&I)  uw verwijsbrief heeft ontvangen, neemt de dienst A&I contact met u op om een afspraak te plannen. Uw tandarts kan gegevens mailen naar ACTA op uw verzoek via verwijzing@acta.nl.
3. U heeft nog geen tandarts. U kunt mogelijk bij ACTA patiënt worden. Zonder eigen vaste tandarts kunt u bij ACTA niet terecht voor behandelingen. Maak via de dienst Afspraken & Informatie een afspraak voor een aannameconsult. Geef bij het maken van de afspraak aan dat u geen eigen tandarts heeft en dat u de mogelijkheden wilt bespreken voor het bijkleuren van uw verkleurde tand. Lees meer via zorg bij ACTA.

28. Ik ben onlangs bij u geweest. Maar ik ben niet tevreden.
Als u niet tevreden bent over uw behandeling bij ACTA kunt u uw opmerkingen, suggesties of klachten dan kunt u eerst in gesprek met uw behandelaar. Daarnaast kunt u gebruik maken van onze klachtenregeling. Voor meer informatie kunt u terecht bij opmerkingen, suggesties of klachten
 
29. Door mijn medische problemen wil/kan mijn tandarts mij niet (meer) behandelen.
Mogelijk kunt u bij ACTA terecht voor uw tandheelkundige zorg. Vraag uw eigen tandarts een verwijzing te sturen naar ACTA. Indien u een verwijsbrief heeft, kunnen wij u beter van dienst zijn. Lees meer via specialistische tandheelkunde. Uw tandarts kan röntgenfoto’s en/of gegevens mailen naar ACTA op uw verzoek via verwijzing@acta.nl.

30. Ik ben bij u geweest voor een (GGD) advies. Wilt u het verslag naar mij toesturen?
Nee, ACTA stuurt u niet het verslag toe. Het verslag en de rekening zijn voor de opdrachtgever van het advies. In het geval van een GGD advies, kunt u (patiënt / belanghebbende) het verslag alleen opvragen bij de GGD.