Veelgestelde vragen

  1. Waarom valt mijn behandeling niet onder dit project? 
  2. Hoe lang duurt het maken van een behandelplan en wat gebeurt er dan?  
  3. emptyemptyHoe lang loopt dit project? 
  4. Mogen jullie mij wel vragen of ik een groene stip heb op mijn stadspas? 
  5. Waarom is de Amsterdamse stadspas met groene stip een voorwaarde? 
  6. Hoe kan ik een Amsterdamse stadspas met groene stip aanvragen?
  7. Waarom is ACTA niet eerder gestart met dit project? 
  8. Waarom is er een einddatum aan het project? 
  9. Waaruit betaalt ACTA de kosten? 
  10. Wie kunnen we interviewen over dit project?
  11. Hoe kan ik meer informatie krijgen? 
  12. Worden kosten voor vervoer en parkeren ook vergoed?

1. Waarom valt mijn behandeling niet onder dit project?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom uw behandeling niet onder het project valt.

  • Uw behandeling is te ingewikkeld voor studenten. Al werken ze onder begeleiding van een ervaren tandarts.
  • Uw behandeling vraagt speciale zorg. Speciale zorg valt buiten het project. Die behandelingen worden uitgevoerd bij speciale klinieken binnen ACTA.
  • U heeft een oude rekening nog niet betaald. Alle rekeningen die voor 25 februari 2019 bij u zijn ingediend, moeten eerst worden betaald.
  • U heeft geen Amsterdamse stadspas met een groene stip.
2. Hoe lang duurt het maken van een behandelplan en wat gebeurt er dan?
Een student onderzoekt uw gebit en bekijkt de situatie onder deskundige begeleiding. De student maakt een behandelplan, waarin staat wat er moet gebeuren met uw gebit. Een begeleidende tandarts controleert dit behandelplan. Kunnen de behandelingen door studenten worden uitgevoerd? Dan valt uw behandeling binnen het project. Kunnen de behandelingen niet door studenten worden uitgevoerd? U wordt geholpen bij het vinden van een andere tandarts.

3. Hoe lang loopt dit project?
Het project startte in februari 2019 en loopt maximaal 1 jaar. Het is een experiment. Na elke stap in het project, bekijken we de ervaringen. Die nemen we mee naar de volgende stap. We weten bijvoorbeeld vooraf niet hoeveel patiënten kunnen meedoen aan het project.

4. Mogen jullie mij wel vragen of ik een groene stip heb op mijn stadspas?
U bent niet verplicht om antwoord te geven op deze vraag. Wij mogen u de vraag wel stellen, omdat de vraag een duidelijk doel heeft. Een Amsterdamse stadspas met groene stip is een voorwaarde om mee te kunnen doen aan het project.
empty
5. Waarom is de Amsterdamse stadspas met groene stip een voorwaarde?
Amsterdammers met een stadspas krijgen een groene stip op hun pas als ze een laag inkomen hebben en weinig middelen. Misschien gaan ze daardoor minder vaak naar de tandarts. Als ze wel problemen hebben met hun gebit, dan helpen wij ze graag. We lossen dan twee problemen op: onze studenten krijgen de kans om meer ervaring op te doen en meer Amsterdammers krijgen een gezond gebit.

6. emptyHoe kan ik een Amsterdamse stadspas met groene stip aanvragen?
U vindt hierover inormatie via de website van de gemeente

7. Waarom is ACTA niet eerder gestart met dit project?
Om goed als tandarts te kunnen werken, hebben onze studenten op dit moment meer ervaring met behandelingen nodig. Om die reden is dit project nu bedacht.

8. Waarom is er een einddatum aan het project?
Het is belangrijk dit project na afloop goed te bespreken. Dan kunnen we beslissen wat we daarna doen. Hoeveel patiënten kunnen we met dit project behandelen? Hebben we voldoende tandartsstoelen? Hebben we voldoende studenten voor de behandelingen en docenten voor de begeleiding? Met de antwoorden op deze vragen, kunnen we beslissen wat we na het project gaan doen.
empty
9. Hoe betaalt ACTA de kosten?
ACTA wordt betaald door de overheid. Preciezer, door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Dat geld is bedoeld voor de opleiding. Een onderdeel van de opleiding is ervaring opdoen met het behandelen van patiënten. De kosten voor de behandeling worden betaald met het geld van de belastingbetaler via de overheid.
empty
10. Wie kunnen we interviewen over dit project?
Dyonne Broers, directeur zorg, leidt dit project. Zij is per e-mail te bereiken via: projectmondzorg.2019@acta.nlemptyempty

11. Hoe kan ik meer informatie krijgen?

Voor meer informatie kunt u bellen met (06) 381 65 829. Dit telefoonnummer is speciaal voor vragen over dit project.

empty12. Worden kosten voor vervoer en parkeren ook betaald?
Vervoer naar ACTA wordt niet vergoed door dit project. ACTA is goed te bereiken met het openbaar vervoer. Per auto is ACTA ook goed bereikbaar en er is parkeergelegenheid, maar die is duur.