Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over de inschrijving bij ACTA? Kijk dan eerst op deze webpagina; wellicht dat het antwoord op uw vraag hier al tussen zit.

Onderwerpen

1. Kan ACTA ook mijn tandarts worden?
2. Zijn behandelingen bij  ACTA gratis?
3. Is het bleken van tanden mogelijk bij ACTA en wat zijn de kosten?
4. Kan ik bij u voor het schoonmaken van mijn gebit (mondhygiëne) terecht?
5. Ik zou gebeld worden voor een behandeling, maar ik heb nog niets gehoord.
6. Hoe vaak moet ik komen voordat ik ben afbehandeld?
7. Krijg ik garantie op een behandeling?
8. Ik wil een (nieuw) kunstgebit. Kan ik hiervoor bij ACTA terecht?
9. Kan ik in termijnen betalen?
10. Word ik direct op de eerste afspraak behandeld?
11. Ik wil absoluut niet door studenten behandeld worden.
12. Ik wil niet door een vrouw/man worden behandeld.
13. Wordt mijn behandeling bij ACTA door mijn verzekering vergoed?
14. Moet ik contant betalen?
15. Kan ik contant betalen?
16. Er moet wat aan mijn gebit gebeuren, maar ik ben bang voor de tandarts.
17. Ik heb pijn maar mijn eigen tandarts is er niet. Kunt u me helpen?
18. Ik ben bij ACTA geweest, maar ik weet niet wat het plan nu verder is.
19. Ik heb niets meer ACTA gehoord. Wat nu?
20. Ik heb een pijnklacht, maar geen vaste tandarts. Wat kan ik doen?
21. Ik ben niet verzekerd en ik heb geen geld. Kan ik wel patiënt worden?
22. Ik ben niet verzekerd en ik heb geen geld, maar wel pijn. Kan ik bij u terecht?
23. Vanaf welke leeftijd kan ik bij ACTA terecht voor tandarts zorg voor mijn kindje?
24. Mijn kind wordt voor behandeling naar jullie verwezen.
25. Kan mijn tandarts röntgenfoto’s/gegevens naar u mailen?
26. Ik heb een nieuwe tandarts. Wilt u mijn gegevens opsturen?
27. Ik heb een tand die verkleurd is. Is daar wat aan te doen?
28. Ik ben onlangs bij u geweest. Maar ik ben niet tevreden.
29. Door mijn medische problemen wil/kan mijn tandarts mij niet (meer) behandelen.
30. Ik ben bij u geweest voor een (GGD) advies. Wilt u het verslag naar mij toesturen?

Staat uw vraag er niet tussen? 
Vul dan ons digitale formulier in.
Of neem contact op met ACTA.

1. Kan ACTA ook mijn tandarts worden?
Ja, bij ACTA kunt u terecht voor uw tandarts zorg. Lees meer via zorg bij ACTA.

2. Zijn behandelingen bij  ACTA gratis?
Nee, bij ACTA betaalt u voor de behandelingen. U ontvangt wel een korting bij behandeling door studenten die worden opgeleid tot tandarts of mondhygiënist. Voor zorg door een tandarts van de speciale afdelingen betaalt u ons normale tarief. Lees meer via tarieven.

3. Is het bleken van tanden mogelijk bij ACTA en wat zijn de kosten?
Ja, u kunt uw tanden bij ons laten bleken. De kosten van het bleken zijn afhankelijk van het aantal tanden en kiezen dat u wilt laten bleken. Ook de techniek die wordt gebruikt heeft invloed op de kosten.

  • U bent patiënt bij ACTA. Overleg met uw tandarts welke mogelijkheden er zijn en welke daarbij behorende kosten.
  • U heeft een eigen vaste tandarts buiten ACTA. Het bleken van uw tanden is alleen mogelijk als uw eigen vaste tandarts u doorstuurt. Nadat ACTA de brief van uw tandarts heeft ontvangen, neemt ACTA contact met u op om een afspraak te plannen. Tijdens de afspraak wordt u geïnformeerd over de mogelijkheden en de daarbij behorende kosten. Uw tandarts kan röntgenfoto’s en/of gegevens mailen naar ACTA op uw verzoek via verwijzing@acta.nl.

4. Kan ik bij ACTA voor gebitsreiniging (mondhygiëne)terecht? 

Ja, u kunt bij ACTA voor gebitsreiniging terecht. Er zijn vier mogelijkheden:

1. U bent patiënt bij ACTA en uw tandarts voert zelf uw gebitsreiniging uit. Overleg met uw tandarts wat de mogelijkheden zijn.
2. U bent patiënt bij ACTA en uw behandelaar plaatst u op de oproeplijst voor gebitsreinigingen. Overleg met uw behandelaar wat de mogelijkheden zijn.
3. U heeft een eigen vaste tandarts buiten ACTA. ACTA hoeft niet uw eigen tandarts te zijn.  Maak een afspraak voor aanname. Geef bij het maken van de afspraak aan dat u een eigen tandarts heeft en speciaal voor gebitsreiniging bij ACTA onder behandeling genomen wilt worden. Lees meer via mondhygiëne.
4. U heeft nog geen vaste tandarts. U kunt mogelijk bij ACTA patiënt worden.  Zonder eigen vaste tandarts kunt u bij ACTA niet terecht voor gebitsreiniging. Maak afspraak voor aanname. Geef bij het maken van de afspraak aan dat u geen eigen tandarts heeft en u zich als patiënt voor de tandarts en de mondhygiënist wilt inschrijven. Lees meer via aannameconsult


5. Ik zou gebeld worden voor een behandeling, maar ik heb nog niets gehoord.
Neem contact op met ACTA. Onze medewerkers kunnen u beter helpen als u de volgende informatie bij de hand heeft:

1. Als u al patiënt bent bij ACTA (zie uw afsprakenkaart)
    a. uw patiëntnummer
    b. de naam van uw ACTA tandarts 
2. Als u bent doorgestuurd 
    a. de datum dat u de brief heeft verstuurd
    b. de reden van het doorsturen 

Als de medewerker aan de telefoon uw vraag niet kan beantwoorden, zorgt hij/zij dat uw tandarts of een specialist contact met u opneemt.

6. Hoe vaak moet ik komen voordat mijn behandeling klaar is?
Dit is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Uw behandelaar kan u hierover informeren tijdens uw bezoek bij ACTA.

7. Krijg ik garantie op een behandeling?
Op werk met levend materiaal wordt geen garantie gegeven. Uw huisarts geeft bijvoorbeeld ook geen garantie. Natuurlijk kunt u altijd contact opnemen met uw behandelaar als u een opmerking, suggestie of een klacht heeft. Het probleem wordt dan in alle redelijkheid gewogen en zorgvuldig beoordeeld. Kijk voor meer informatie bij opmerkingen, suggesties of klachten.

8. Ik wil een (nieuw) kunstgebit. Kan ik hiervoor bij ACTA terecht?
Bij ACTA kunt u op dit moment niet terecht voor alleen een kunstgebit. Wel kunt u terecht voor de combinatie van implataat en kunstgebit, als dat in uw geval een passende behandeling is. Hiervoor geldt wel een wachtlijst.

9. Kan ik in termijnen betalen?
Nee, u betaalt het volledige bedrag van uw rekening in één keer. ACTA adviseert u om bij uw ziektekostenverzekeraar na te vragen welke kosten worden vergoed en welke kosten voor eigen rekening zijn. U kunt hiervoor het Informed Consent gebruiken. Lees meer over betalen van uw behandeling(en). Rekeningen worden tweewekelijks verzonden. Heeft u niet binnen de juiste termijn betaald, dan wordt een proces voor incasso ingezet. De extra kosten van deze incasso worden bij u in rekening gebracht. 

10. Word ik direct op de eerste afspraak behandeld?
Nee, u wordt vrijwel nooit direct op de eerste afspraak behandeld. Eerst kijkt de tandarts wat er bij u nodig is. Daarna wordt bepaald of de zorg die u nodig  past binnen de zorg van ACTA. Daarna worden de mogelijkheden voor behandeling met u bepaald. Nadat u akkoord bent gegaan met een voorgesteld behandelplan (Informed Consent), volgen de behandelafspraken. 

11. Ik wil absoluut niet door studenten behandeld worden.
Het belangrijkste is dat ACTA een opleiding is. We kunnen dus onmogelijk beloven dat u niet door studenten wordt behandeld. Wij adviseren u om een tandarts buiten ACTA te zoeken. 

12. Ik wil niet door een vrouw/man worden behandeld.
U kunt geen voorkeur opgeven voor een mannelijke of vrouwelijke tandarts. ACTA kan niet voldoen aan dit verzoek. Wij adviseren u om een tandarts buiten ACTA te zoeken.

13. Wordt mijn behandeling bij ACTA door mijn verzekering vergoed?
U kunt met uw vragen over de vergoeding van uw behandeling door uw zorgverzekeraar terecht bij uw eigen zorgverzekeraar. ACTA doet geen uitspraak over de te ontvangen vergoeding. Vergoedingen zijn namelijk afhankelijk van uw zorgverzekeraar en de aanvullende verzekering bij uw basisverzekering.

14. Moet ik contant betalen?
Nee, contant betalen is zelfs niet mogelijk. U kunt de rekening betalen door:
1. de acceptgiro in te vullen op te sturen of af te leveren bij uw bank;
2. de acceptgiro via internetbankieren in te vullen en te verzenden;
3. als 1 en 2 niet mogelijk zijn, kunt u een pinbetaling doen bij de ACTA-balie. U moet daarna zelf een rekening indienen bij uw verzekeraar.

15. Kan ik contant betalen?
Contant betalen is niet mogelijk. Tweewekelijks worden de rekeningen met een acceptgiro verstuurd. U kunt de rekening betalen door:
1. de acceptgiro in te vullen en op te sturen of af te leveren bij uw bank;
2. de acceptgiro via internetbankieren in te vullen en te verzenden;
3. als 1 en 2 niet mogelijk zijn, kunt u een pinbetaling doen bij de ACTA-balie. 

16. Er moet wat aan mijn gebit gebeuren, maar ik ben heel erg bang voor de tandarts.
Als uw eigen tandarts, huisarts of ziekenhuis arts u doorstuurt, dan kunt u misschien terecht bij de Stichting Bijzondere Tandheelkunde (SBT). Meer informatie vindt u op de website van SBT.

17. Ik heb pijn, maar mijn eigen tandarts is er niet. Kan ACTA me helpen?
Wij kunnen (mogen) u niet behandelen. Als uw eigen tandarts geen vervanging heeft, kunt u in de regio Amsterdam bellen naar het Tandarts Bemiddelingbureau (TBB)  via (020) 303 4500. Via dit nummer krijgt u een adres voor spoed - en pijnklachten. 

18. Ik ben bij ACTA geweest, maar ik weet niet wat het plan nu verder is.
Neem contact op met ACTA. Wij staan u zo goed mogelijk te woord en zullen proberen u verder te helpen. De medewerkers kunnen u beter helpen als u de volgende informatie bij de hand heeft:
1. uw patiëntnummer (zie uw patiëntenkaart).  
2. de naam van de tandarts.   
Als de medewerker uw vraag niet kan beantwoorden, zorgt hij/zij ervoor dat uw tandarts of specialist contact met u opneemt.

19. Ik heb niets meer van ACTA gehoord. Wat nu?
Neem contact op met de dienst ACTA. De medewerkers kunnen u beter helpen als u de volgende informatie bij de hand heeft: 
1. uw patiëntnummer (zie uw patiëntenkaart). 
2. de naam van uw tandarts.  
Neem voor de zekerheid uw contactgegevens door met de medewerker. Als deze uw vraag niet kan beantwoorden, zorgt hij/zij ervoor dat uw tandarts of specialist contact met u opneemt.

20. Ik heb een pijnklacht, maar geen vaste tandarts. Wat kan ik doen?
Er zijn twee mogelijkheden:
1. U kunt na overleg misschien terecht bij ACTA. Neem contact op me ACTA.
2. U wordt doorgestuurd naar het Tandarts Bemiddelingbureau (TBB) te bereiken via (020) 303 4500. U ontvangt dan een adres voor spoed- en pijnklachten.

21. Ik ben niet verzekerd en ik heb geen geld. Kan ik wel patiënt worden?
Nee, u kunt helaas geen patiënt worden bij ACTA. Mogelijk kunt u voor financiële ondersteuning terecht bij de Sociale Dienst van uw gemeente.

22. Ik ben niet verzekerd en ik heb geen geld, maar wel pijn. Kan ik bij ACTA terecht?
Nee, u kunt helaas niet bij ACTA terecht. Voor acute pijn kunt u terecht bij Kruispost Tandartsen via 020 - 624 9031. Mogelijk kunt u ook voor ondersteuning terecht bij de Sociale Dienst van uw gemeente. 

23. Vanaf welke leeftijd kan ik bij ACTA terecht voor tandarts zorg voor mijn kind?
Uw kind kan al vanaf 2 jaar voor normale tandarts zorg bij de afdeling Kindertandheelkunde onder behandeling genomen worden. Als uw eigen tandarts u doorstuurt geldt er geen minimum leeftijdsgrens. 

  • Uw kind heeft nog geen tandarts. Uw kind kan vanaf 2 jaar terecht bij ACTA voor normale tandarts zorg. U kunt een afspraak maken met ACTA.
  • Uw kind heeft al een vaste tandarts buiten ACTA. Vraag uw eigen tandarts om een verwijsbrief. Nadat ACTA uw verwijsbrief heeft ontvangen, nemen wij contact met u op om een afspraak te plannen.
  • Uw tandarts kan röntgenfoto’s en/of gegevens mailen naar ACTA op uw verzoek. Dat kan naar verwijzing@acta.nl.

Lees meer over kindertandheelkunde.

24. Mijn kind wordt voor behandeling naar jullie doorgestuurd.
Als uw kind is doorgestuurd naar ACTA, dan kunt u daarvoor een afspraak maken met ACTA. Daarbij geldt geen minimum leeftijdsgrens. Lees meer over kindertandheelkunde

25. Kan mijn tandarts röntgenfoto’s/gegevens naar ACTA mailen?
Ja, uw tandarts kan als u dat vraagt röntgenfoto’s en/of gegevens e-mailen naar ACTA. Dat kan naar verwijzing@acta.nl.

26. Ik heb een nieuwe tandarts. Kan ACTA mijn gegevens opsturen?
Als u zich uitschrijft bij ACTA, heeft u de mogelijkheid om uw gegevens bij ACTA over te dragen aan uw nieuwe tandarts. De bescherming en beveiliging van uw medische gegevens is voor ACTA belangrijk. Om te zorgen dat uw gegevens worden overgedragen, vragen wij u om schriftelijk toestemming te geven. Dat kan via een machtigingsformulier. Meer over wijzigingen leest u hier

27. Ik heb een tand die verkleurd is. Is daar wat aan te doen?
Een verkleurde tand kan zeer waarschijnlijk verholpen worden.
1. U bent patiënt bij ACTA. Vraag aan uw tansarts wat de mogelijkheden zijn.
2. U heeft een eigen vaste tandarts buiten ACTA. Vraag uw eigen tandarts om een verwijsbrief. Nadat de dienst ACTA uw verwijsbrief heeft ontvangen, nemen wij contact met u op om een afspraak te plannen. Uw tandarts kan gegevens mailen naar ACTA op uw verzoek via verwijzing@acta.nl.
3. U heeft nog geen tandarts. U kunt misschien bij ACTA patiënt worden. Zonder eigen vaste tandarts kunt u bij ACTA niet terecht voor behandelingen. Maak een afspraak voor een aannameconsult. Geef bij het maken van de afspraak aan dat u geen eigen tandarts heeft en dat u de mogelijkheden wilt bespreken voor het bijkleuren van uw verkleurde tand. Lees meer via zorg bij ACTA.

28. Ik ben onlangs bij ACTA geweest. Maar ik ben niet tevreden.
Als u niet tevreden bent over uw behandeling bij ACTA gaat u eerst in gesprek met uw tandarts. Daarnaast kunt u gebruik maken van onze klachtenregeling. Voor meer informatie kunt u terecht bij opmerkingen, suggesties of klachten
 
29. Door mijn medische problemen wil/kan mijn tandarts mij niet (meer) behandelen.
Misschien kunt u bij ACTA terecht voor uw tandarts zorg. Vraag uw eigen tandarts u door te sturen naar ACTA. Als u een verwijsbrief heeft, kunnen wij u beter van dienst zijn. Lees meer via speciale zorg. Uw tandarts kan röntgenfoto’s en/of gegevens e-mailen naar ACTA op uw verzoek via verwijzing@acta.nl.

30. Ik ben bij ACTA geweest voor een GGD advies

31. Kan ACTA het verslag naar mij toesturen?
Nee, ACTA stuurt u niet het verslag toe. Het verslag en de rekening zijn voor de opdrachtgever van het advies. In het geval van een GGD advies, kunt u (als patiënt of belanghebbende) het verslag alleen opvragen bij de GGD.