Veelgestelde vragen rond het coronavirus

ACTA volgt de ontwikkelingen rond het coronavirus nauwgezet. Om te voorkomen dat het coronavirus zich verder verspreid, kunnen wij op dit moment alleen patiënten behandelen met spoedklachten. De antwoorden in deze vraag- en antwoordlijst worden bijgewerkt wanneer nodig.

Waarom gaat mijn afspraak niet door?
Helaas kunnen wij op dit moment alleen nog patiënten behandelen met spoedklachten. Dit om te voorkomen dat het coronavirus zich verder verspreidt. Wij nemen persoonlijk contact met u op wanneer een afspraak niet doorgaat.

Wat is precies een spoedgeval?

  • Als u bijvoorbeeld door een ongeval, een tand breekt of verliest. 
  • Als u last krijgt van een ontsteking, pijn of een zwelling in uw mond.

Ik heb een spoedbehandeling nodig, wie gaat mij behandelen?
Vanaf maandag 16 maart worden patiënten alleen nog behandeld door stafleden en tandarts-assistenten van ACTA.

Waar kan ik terecht bij spoed?
Voor spoed kunt u op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 09.00-17.00 uur bellen naar (020) 598 03 80. Buiten deze tijden kunt u bellen naar het tandarts bemiddelingsbureau (TBB) via: (020) 3034500.

Waar kan ik met mijn vragen terecht?
U kunt op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 09.00-17.00 uur bellen naar: (020) 598 03 80.  Buiten kantooruren kunt u mailen naar info@acta.nl.

Mondkapjes helpen niet tegen het coronavirus. Waarom dragen tandartsen ze dan wel?
De mondneusmaskers die tandartsen gebruiken, beschermen onvoldoende tegen besmetting met het coronavirus. De mondneusmaskers die tandartsen gebruiken beschermen vooral de patiënt die behandeld wordt tegen bacteriën en de tandarts tegen bloed- en speekselspatten. Het heeft daarom voor gewone mensen geen zin om mondneusmaskers te dragen tegen het coronavirus, behalve als bijvoorbeeld een arts het adviseert.
 
Kan ik het coronavirus krijgen tijdens een behandeling? 
Dat risico is zeer klein. Alle ACTA-medewerkers volgen het RIVM-advies op en blijven thuis als ze symptomen hebben die kunnen wijzen op een verkoudheid of wanneer ze kortgeleden contact hebben gehad met een patiënt die positief is getest op het coronavirus.

Welke extra maatregelen neemt ACTA tegen het coronavirus?
ACTA volgt de richtlijnen van het RIVM en de rijksoverheid, daarom vindt er op dit moment geen onderwijs meer bij ACTA plaats en is ACTA grotendeels gesloten. Dat betekent dat alle gewone patiëntbehandelingen zijn gestopt. Alleen patiënten met spoedklachten worden nog behandeld door stafleden en tandartsassistenten. Daarnaast werken ACTA-medewerkers waar dat kan thuis en vinden overleggen digitaal plaats. 

Hoe lang gaat dit probleem duren?
Daar hebben we helaas geen zicht op. We houden de ontwikkelingen goed in de gaten en passen waar en wanneer nodig ons beleid aan. We vragen u onze website goed in de gaten te houden.

Hoe kunnen we besmetting voorkomen?
De meest effectieve manier om besmetting met bacteriën en virussen, dus ook met het coronavirus, te voorkomen is goed de handen te wassen met water en zeep of te desinfecteren, geen handen te schudden, te hoesten en niezen in een papieren zakdoek of elleboogplooi en gebruikte zakdoeken weg te gooien.