Veelgestelde vragen rond het coronavirus

ACTA volgt de ontwikkelingen rond het coronavirus nauwgezet. De antwoorden in deze vraag- en antwoordlijst worden bijgewerkt wanneer nodig.

Moet ik in het ACTA-gebouw een mondneusmasker dragen?
Ja, het is verplicht om in het hele ACTA-gebouw een mondneusmasker te dragen. ACTA loopt daarmee vooruit op de landelijke verplichting die er straks komt op het dragen van een mondneusmasker in publieke binnenruimtes. Daarnaast vindt ACTA het belangrijk dat iedereen zich beschermd en veilig voelt in het ACTA-gebouw. Het verplicht dragen van mondneusmaskers kan daaraan bijdragen. Surveillanten van beveiligingsbedrijf Trigion houden toezicht op de naleving; volg altijd de aanwijzingen van de surveillant op.

Behandelt ACTA weer patiënten?
Sinds 15 juni is ACTA weer gestart met het inplannen van zorg. Dat doen we uiteraard zo veilig en verantwoord mogelijk, ter bescherming van uw en onze gezondheid. Zo gaan we u enkele gezondheidsvragen stellen als u het ACTA-pand in komt en is het dragen van een mondneusmasker verplicht in het ACTA-gebouw. 

Kan ik alvast een afspraak inplannen?
Wij nemen contact met u op voor het inplannen van een afspraak - dit hoeft u dus niet zelf te doen. Maar neem bij spoedklachten (zoals pijn of gebroken tanden/kiezen) zelf contact met ons op via: (020) 598 03 80.

Wat is precies een spoedgeval?

  • Als u bijvoorbeeld door een ongeval, een tand breekt of verliest. 
  • Als u last krijgt van een ontsteking, pijn of een zwelling in uw mond.
Waar kan ik terecht bij spoed?
Voor spoed kunt u op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 09.00-17.00 uur bellen naar (020) 598 03 80. Buiten deze tijden kunt u bellen naar het tandarts bemiddelingsbureau (TBB) via: (020) 3034500.

Mag ik begeleiding meenemen naar mijn afspraak?
Nee, liever niet. Hoe meer mensen er in het gebouw rondlopen, hoe lastiger het is om 1,5 meter afstand te houden. Daarom is het belangrijk dat u zonder begeleiding naar uw afspraak komt. Heeft u de begeleiding echt nodig? Dan mag die persoon uiteraard wel mee komen.

Waar kan ik met mijn vragen terecht?

U kunt op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 09.00-17.00 uur bellen naar: (020) 598 03 80.  Buiten kantooruren kunt u mailen naar info@acta.nl.

Kan ik het coronavirus krijgen tijdens een behandeling?
 
Dat risico is zeer klein. Alle ACTA-medewerkers volgen het RIVM-advies op en blijven thuis als ze symptomen hebben die kunnen wijzen op een verkoudheid of wanneer ze kortgeleden contact hebben gehad met een patiënt die positief is getest op het coronavirus.

Welke extra maatregelen neemt ACTA tegen het coronavirus?
ACTA volgt de richtlijnen van het RIVM en de rijksoverheid. Zo is het dragen van een mondneusmasker verplicht voor iedereen in het ACTA-gebouw en gaan we u enkele gezondheidsvragen stellen als u het ACTA-pand in komt. Tijdens de behandeling, maken we gebruik van aangepaste beschermingsmiddelen. Het gebouw wordt extra goed schoongehouden en op diverse plekken in het pand, kunt u uw handen desinfecteren. Speciale looproutes zorgen ervoor dat het gemakkelijker is om 1,5 meter afstand te houden en speciaal hiervoor aangestelde handhavers zorgen ervoor dat iedereen zich aan de regels houdt. Daarnaast komen alleen de medewerkers en studenten die echt nodig zijn voor de zorg of de directe ondersteuning daarvan, naar ACTA.

Hoe kunnen we besmetting voorkomen?
De meest effectieve manier om besmetting met bacteriën en virussen, dus ook met het coronavirus, te voorkomen is goed de handen te wassen met water en zeep of te desinfecteren, geen handen te schudden, te hoesten en niezen in een papieren zakdoek of elleboogplooi en gebruikte zakdoeken weg te gooien. 

Waarom zijn er extra kosten voor patiënten door het coronavirus? 
U kunt bij ons veilig terecht voor uw mondzorgbehandeling. Voor de extra maatregelen die wij nemen in verband met het coronavirus brengen wij een toeslag van €4,26 per patiënt in rekening. Voor kinderen (tot 18 jaar) wordt de toeslag door alle zorgverzekeraars vergoed. Als u aanvullend verzekerd bent voor mondzorg, is het afhankelijk van het beleid van uw zorgverzekeraar of de toeslag wordt vergoed. U kunt hierover contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Als u geen verzekering heeft, moet u de toeslag zelf betalen. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Waarom wordt mijn declaratie niet geaccepteerd door de zorgverzekeraar?
Vanaf medio augustus accepteren sommige zorgverzekeraars geen declaraties op de (aanvullende) zorgverzekering. Als u een probleem heeft met uw declaratie, ga dan voor meer informatie naar Declaratie mogelijk niet geaccepteerd door verzekeraar (link).