Veelgestelde vragen rond het coronavirus

ACTA volgt de ontwikkelingen rond het coronavirus nauwgezet. Om te voorkomen dat het coronavirus zich verder verspreid, kunnen wij op dit moment alleen patiënten behandelen met spoedklachten. De antwoorden in deze vraag- en antwoordlijst worden bijgewerkt wanneer nodig.

Wanneer gaat ACTA weer (geleidelijk) open?
Sinds 11 mei gaat ACTA in stapjes open. Dat doen we uiteraard zo veilig en verantwoord mogelijk, ter bescherming van uw en onze gezondheid. Zo gaan we u enkele gezondheidsvragen stellen voor u naar de afspraak komt. En we gaan voor de behandeling via uw oor uw temperatuur meten. Ook beschikken we gelukkig weer over voldoende materialen, zoals mondkapjes, om aan de slag te kunnen.

Waarom gaat ACTA in stapjes open?
De situatie op ACTA is iets ingewikkelder dan op normale tandartspraktijken. ACTA is een grote tandartspraktijk waar u wordt behandeld door medewerkers én studenten in kleine carrousels. Dat maakt het invoeren van de 1,5-meter-regel lastig. We zijn daarnaast ook afhankelijk van de beslissingen en RIVM-richtlijnen, de Vrije Universiteit en de Universiteit van Amsterdam en uiteraard is het belangrijk dat we over voldoende beschermingsmiddelen voor de behandelingen beschikken.

Kan ik alvast een afspraak inplannen?
Wij nemen contact met u op voor het inplannen van een afspraak - dit hoeft u dus niet zelf te doen. Maar neem bij spoedklachten (zoals pijn of gebroken tanden/kiezen) zelf contact met ons op via: (020) 598 03 80.

Wat is precies een spoedgeval? 

  • Als u bijvoorbeeld door een ongeval, een tand breekt of verliest. 
  • Als u last krijgt van een ontsteking, pijn of een zwelling in uw mond.
Waar kan ik terecht bij spoed?
Voor spoed kunt u op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 09.00-17.00 uur bellen naar (020) 598 03 80. Buiten deze tijden kunt u bellen naar het tandarts bemiddelingsbureau (TBB) via: (020) 3034500.

Waar kan ik met mijn vragen terecht?

U kunt op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 09.00-17.00 uur bellen naar: (020) 598 03 80.  Buiten kantooruren kunt u mailen naar info@acta.nl.

Mondkapjes helpen niet tegen het coronavirus. Waarom dragen tandartsen ze dan wel?

De mondneusmaskers die tandartsen gebruiken, beschermen onvoldoende tegen besmetting met het coronavirus. De mondneusmaskers die tandartsen gebruiken beschermen vooral de patiënt die behandeld wordt tegen bacteriën en de tandarts tegen bloed- en speekselspatten. Het heeft daarom voor gewone mensen geen zin om mondneusmaskers te dragen tegen het coronavirus, behalve als bijvoorbeeld een arts het adviseert.

 
Kan ik het coronavirus krijgen tijdens een behandeling? 
Dat risico is zeer klein. Alle ACTA-medewerkers volgen het RIVM-advies op en blijven thuis als ze symptomen hebben die kunnen wijzen op een verkoudheid of wanneer ze kortgeleden contact hebben gehad met een patiënt die positief is getest op het coronavirus.

Welke extra maatregelen neemt ACTA tegen het coronavirus?
ACTA volgt de richtlijnen van het RIVM en de rijksoverheid, daarom vindt er op dit moment geen onderwijs meer bij ACTA plaats en gaat ACTA geleidelijk haar deuren openen onder specfieke voorwaarden. En zo gaan we u enkele gezondheidsvragen stellen voor u naar de afspraak komt. En we gaan voor de behandeling via uw oor uw temperatuur meten. Ook beschikken we gelukkig over voldoende materialen, zoals mondkapjes ter bescherming. Daarnaast werken ACTA-medewerkers waar dat kan thuis en vinden overleggen digitaal plaats. 

Hoe kunnen we besmetting voorkomen?
De meest effectieve manier om besmetting met bacteriën en virussen, dus ook met het coronavirus, te voorkomen is goed de handen te wassen met water en zeep of te desinfecteren, geen handen te schudden, te hoesten en niezen in een papieren zakdoek of elleboogplooi en gebruikte zakdoeken weg te gooien.